Monografie
Köhler, C. & Jost, P. (2017): Tarifkonflikte in den Medien – Was prägt die Berichterstattung über Arbeitskämpfe? Frankfurt am Main. (download)
Herausgeberschaft
Ziegele, M., Springer, N., Jost, P., & Wright, S. (2017). Online User Comments across News and Other Content Formats: Multidisciplinary Perspectives, New Directions. Studies in Communication and Media. (open access)
Aufsätze in Fachzeitschriften
Kruschinski, S., Haßler, J., Jost, P., & Sülflow, M. (accepted for publication). Posting or advertising? How Political Parties adapt their Messaging Strategies to Facebook’s Organic and Paid Media Affordances. Journal of Political Marketing.
Jost, P. (2022). How politicians adapt to new media logic. A longitudinal perspective on accommodation to user-engagement on Facebook. Journal of Information Technology & Politics. doi: 10.1080/19331681.2022.2076271
Masullo, G. M., Riedl, M., Ziegele, M., Jost, P., & Naab, T. K. (2022). Effects of a High-Person-Centered Response to Commenters Who Disagree on Readers’ Positive Attitudes toward a News Outlet’s Facebook Page. Digital Journalism. doi: 10.1080/21670811.2021.2021376
Maurer, M., Jost, P., Schaaf, M., Sülflow, M., & Kruschinski, S. (2022). How right-wing populists instrumentalize news media: Deliberate provocations, scandalizing media coverage, and public awareness for the Alternative for Germany (AfD). International Journal of Press/Politics. doi: 10.1177/19401612211072692
Riedl, M., Naab, T. K., Masullo, G. M., Jost, P. & Ziegele, M. (2021). Who is responsible for interventions against problematic comments? Comparing user attitudes in Germany and the United States. Policy & Internet. doi: 10.1002/poi3.257
Maurer, M., Kruschinski, S., Haßler, J. & Jost, P. (2021). Looking over the channel. The balance of media coverage about the “refugee crisis” in Germany and the UK. Communications: The European Journal of Communication Research. doi: 10.1515/commun-2020-0016
Jost, P. & Koehler, C. (2021). Who shapes the news? Analyzing journalists’ and organizational interests as competing influences on biased coverage. Journalism 22(2), 484-500. doi: 10.1177/1464884918788270 (online first 2018)
Kepplinger, H. M. & Jost, P. (2021). Strafprozesse im Medienfocus aus Sicht von Richtern und Staatsanwältin. Neue Kriminalpolitik, 33(1), 66–79. doi: 10.5771/0934-9200-2021-1-66
Maurer, M. & Jost, P. (2020). Das Ende der Debattenkultur? Wie die AfD Negativität und Inzivilität in den Bundestag trägt und wie die anderen Parteien darauf reagieren. Zeitschrift für Politik, 67(4), 474-492. doi: 10.5771/0044-3360-2020-4-473
Jost, P., Ziegele, M., & Naab, T. K. (2020). Klicken oder tippen? Eine Analyse verschiedener Interventionsstrategien in unzivilen Online-Diskussionen auf Facebook. Zeitschrift für Politikwissenschaft, 30, 193–217. doi: 10.1007/s41358-020-00212-9
Jost, P., Maurer, M., & Hassler, J. (2020). Populism Fuels Love and Anger: The Impact of Message Features on Users’ Reactions on Facebook. International Journal Of Communication, 14, 2081–2102. (open access)
Eberl, J.-M., Tolochko, P., Jost, P., Heidenreich, T., & Boomgaarden, H. G. (2020). What’s in a post? How sentiment and issue salience affect users’ emotional reactions on Facebook. Journal of Information Technology & Politics, 17(1), 48-65. doi: 10.1080/19331681.2019.1710318
Ziegele, M. & Jost, P.B (2020): Not Funny?! The Effects of Factual versus Sarcastic Journalistic Responses to Uncivil User Comments. Communication Research, 47(6), 891-920.
Ziegele, M., Naab, T. K., & Jost, P. (2019). Lonely together? Identifying the determinants of collective corrective action against uncivil comments. New Media & Society. doi: 10.1177/1461444819870130
Koehler, C. & Jost, P. (2019). Revealing the Hybrid Patterns: Conflict Coverage as a Product of a Commercial and a Normative Media Logic. The International Journal of Press/Politics, 24(2), 233-253, doi: 10.1177/1940161218821802
Maurer, M., Jost, P., Haßler, J., & Kruschinski, S. (2019) Auf den Spuren der Lügenpresse. Zur Richtigkeit und Ausgewogenheit der Medienberichterstattung in der „Flüchtlingskrise“. Publizistik, 64(1), 15-35. doi: 10.1007/s11616-018-00466-y
Ziegele, M., Jost, P., Bormann, M., & Heinbach, D. (2018): Journalistic counter-voices in comment sections: Patterns, determinants, and potential consequences of interactive moderation of uncivil user comments. Studies in Communication and Media, 7(4), 525-554. doi: 10.5771/2192-4007-2018-4-525
Maurer, M., Jost, P., Pfoh, M., Porath, M., & Wilke, L. (2018). Motivierte Zweifel. Wie die Voreinstellungen der Rezipienten zum Berichterstattungsgegenstand ihre Wahrnehmung der Medienglaubwürdigkeit beeinflussen. Medien & Kommunikationswissenschaft, 66(3), 302-319. doi: 10.5771/1615-634X-2018-302
Porten-Cheé, P., Haßler, J., Jost, P., Eilders, C., & Maurer, M. (2018). Popularity cues in online media: Theoretical and methodological perspectives in political communication research. Studies in Communication and Media, 7(2), 208-230. doi: 10.5771/2192-4007-2018-2-80
Ziegele, M., Springer, N., Jost, P., & Wright, S. (2017). Editorial: Online user comments across news and other content formats: Multidisciplinary perspectives, new directions. Studies in Communication and Media, 6(4), 315–332. doi: 10.5771/2192-4007-2017-4-315
Jost, P., Sülflow, M., & Maurer, M. (2015). „Das können Sie morgen in der Zeitung lesen“ – Wie die Massenmedien über die Generaldebatten im Bundestag berichten und wie die Politik darauf reagiert. Publizistik, 61(1), 5-20. doi: 10.1007/s11616-015-0225-9
Aufsätze in Sammelbänden
Maurer, M. & Jost, P. (2021). Die Kanzlerin, die Flüchtlinge und die AfD. Wie west- und ostdeutsche Tageszeitungen über den Bundestagswahlkampf 2017 berichtet haben. In U. Münch, H. Oberreuter & J. Siegmund (Hrsg.), Komplexe Farbenlehre. Perspektiven des deutschen Parteiensystems im Kontext der Bundestagswahl 2017 (S. 147-163). Frankfurt: Campus.
Kepplinger, H. M., & Jost, P. (2020). Relevanz der Medieneffekte auf Angeklagte und Zeugen für Urteile in Strafverfahren. In M. Wohlrabe (Hrsg.), Litigation-PR (S. 181–194), Wiesbaden doi: 10.1007/978-3-658-27497-9_19
Jost, P., Mangold, F., & Jürgens, P. (2019): Herausforderungen und Potenziale der Nutzung digitaler Beobachtungsdaten auf Facebook – eine longitudinale Perspektive. In Müller, P., S. Geiß, C. Schemer, T. K. Naab, & C. Peter (Hrsg.), Dynamische Prozesse der öffentlichen Kommunikation. Methodische Herausforderungen (Methoden und Forschungslogik der Kommunikationswissenschaft, Band 15). (S. 73-101), Köln.
Jost, P., & Köhler, C. (2019). Warum so garstig? Zum Einfluss von realweltlichen, medien- und diskussionsimmanenten sowie situativen Faktoren auf die (In)Zivilität von Onlinediskussionen. In I. Engelmann, M. Legrand, & H. Marzinkowski (Hrsg.), Politische Partizipation im Medienwandel (S. 321-344). Berlin doi: 10.17174/dcr.v6.13
Forschungsberichte & Policy-Paper
Maurer, M., Jost, P., Kruschinski, S. & Haßler, J. (2021). Fünf Jahre Medienberichterstattung über Flucht und Migration. Policy-Paper in Zusammenarbeit mit der Stiftung Mercator. (download)